Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου 2013

Η εκπαίδευση των παιδιών στην Αρχαία Αθήνα

Μέχρι τα επτά τους χρόνια, αγόρια και κορίτσια ανατρέφονταν σπίτι κυρίως από τη μητέρα και την παραμάνα, μια δούλη ή φτωχή ελεύθερη γυναίκα που τάιζε, φρόντιζε, κοίμιζε το παιδί αλλά κυρίως δενόταν συναισθηματικά μαζί του ως δεύτερη μητέρα 

Βοηθητικό ρόλο σ' αυτήν την προσχολική αγωγή είχε ο παιδαγωγός, ένας μορφωμένος συνήθως ξένος δούλος, ο οποίος κρατούσε έναν καίριο καθοδηγητικό ρόλο μέχρι την ενηλικίωση του παιδιού: του δίδασκε τρόπους καλής συμπεριφοράς , το συνόδευε στα μαθήματα ή όπου αλλού, επέβλεπε τα διαβάσματα και την πρόοδό του και, άμα το παιδί ήταν  ζωηρό, έθετε και σε λειτουργία τη βέργα του. 

Δεν είναι τυχαίο που στο πρωτότυπο κείμενο τελευταίος αναφέρεται σ' αυτή τη σειρά ο πατέρας, που δεν είχε ιδιαίτερη ανάμειξη στην ανατροφή των παιδιών .


Μετά την ηλικία των επτά ετών τα αγόρια πήγαιναν σχολείο ενώ τα κορίτσια έμεναν σπίτι. Στην αρχαία Αθήνα οι γυναίκες αποκλείονταν από τη μόρφωση . Κλεισμένες στα σπίτια τους, μάθαιναν γραφή κι ανάγνωση από τη μητέρα και κυρίως διδάσκονταν να είναι καλές νοικοκυρές κι άξιες οικοδέσποινες.


Τα αγόρια παραλάμβαναν ο γραμματιστής, ο κιθαριστής κι ο παιδοτρίβης για να τα ασκήσουν στη γραφή και την ανάγνωση, τη μουσική και τη γυμναστική αντίστοιχα.


Η παιδεία ήταν ακριβό αγαθό: δεν υπήρχε -τουλάχιστον στην Αθήνα.Οι διδάσκαλοι ήταν όλοι ιδιωτικοί υπάλληλοι που πληρώνονταν από τους γονείς των παιδιών για την πολύτιμη υπηρεσία τους να μορφώσουν τα αγόρια τους. Γι' αυτό μόνο οι γόνοι πλούσιων οικογενειών συνέχιζαν με ανώτερες σπουδές (π.χ. φιλοσοφία, μαθηματικά) ενώ οι υπόλοιποι έμεναν στα βασικά.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου